БОРЕМОСЯ З РАКОМ «ДЛЯ ГАЛОЧКИ»? АБО ЧОМУ РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА БОРОТЬБИ З ОНКОЛОГІЧНИМИ ЗАХВОРЮВАННЯМИ ВИКОНУЄТЬСЯ ФОРМАЛЬНО? ХТО ВИНЕН? (На основі аудиторського звіту)


Невеличкий вступ. Хочу закликати ЗМІ відреагувати на дану проблему, адже онкологія може стосуватися кожного і ми мусимо тримати дану ситуацію на контролі. Нижче я дуже коротко поясню складні речі з висновків АУДИТУ виконання обласної програми по боротьбі з онкологією на 2017-2019 роки. Звіт поки за два роки, однак, навряд чи щось зміниться суттєво за останній 2019-й звітній рік. Як керівник соціального проєкту «Рак – крупним планом» та голова БФ «Великі серця», який займається проблемами онкології, можу впевнено заявити, що в даній програмі є ряд недоліків, проблем та ВІДВЕРТОГО САБОТАЖУ.


По-перше, в мене питання до обласної ради – чому із заявлених та ухвалених 30 мільйонів, на Програму в підсумку було виділено лише третю частину???

По-друге, питання до ДОЗ – чому до управління Держпраці та управління Держпроспоживслужби не було доведено положення даної програми та її заходи? Адже саме проблема екології є чи не найбільшою проблемою виникнення онкологічних захворювань, а захворюванність на рак в Кельменецькому, Сокирянському та Хотинському районах є найвищою в області. Хто відповідав за ці речі? Чому була відсутня комунікація між установами?

По-третє, питання до онкодиспансеру, який мав би проводити роз’яснювальну роботу в районах та з первинками. За 2018 рік на семінарах в диспансері побувало лише 53 медика – це нікчемно мало. Окрім того, згідно аудиту якість діагностики та обізнаності районів не сильно зросли за звітній період, як і не знизилася статистика захворюваності на рак загалом. Я це пояснюю, формальним підходом та «об’язаловкою». Ми мусимо спільно змінити підхід до інформування медиків та пацієнтів первинок. Коли лекції будуть читати не з «бумажок» і залу, який умовна райлікарня зібрала попри бажання колективу.

По-четверте, навіщо в Програмі прописувати вакцінацію дівчаток від вірусу папіломи людини, який провокує рак шийки матки, якщо така вакцинація не є обов’язковою і обласна рада кошти не виділить. Для чого тоді цей пункт робити пріоритетним в програмі? Для того, щоб просто написати???

По-п’яте, Департамент допустив ряд недоліків при формуванні паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, що свідчить ПРО ФОРМАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ЇХ РОЗРОБЛЕННЯ ТА ВИКОНАННЯ. Відповідно, зазначені документи не дають вичерпної відповіді щоб провести повноцінний аналіз ефективності використання коштів на їх виконання.

Хочу закликати ЗМІ долучитися та вплинути хоча б на подальші Програми, щоб боротьба з раком не була для галочки, а гроші використовувалися максимально ефективно.
Благодійна організація «Великі серця» та медіаплатформа «24» бере на контроль дану ситуацію, ми готуємо інформаційні запити в ДОЗ, обласну раду, комітет ВРУ та МОЗ щодо формального підходу до виконання Програми та хочемо дізнатися чому так сталося.
……..
В Україні з 2016 року немає Національної стратегії боротьби з раком. Нову програму уряд не затвердив. Натомість, в деяких окремих областях існують та реалізовуються Регіональні програми «Онкології». Зокрема, така програма діє і в Чернівецькій області (2017-2019 роки).


Хочу підкреслити, що онкологічні захворювання є однією з найбільших проблем України, як медичних, так і соціально-економічних. Адже згідно даних реєстрів в нас понад мільйон хворих на рак, з них – понад 20 тисяч на Буковині. Лідерами за рівнем захворюваності є Бесарабія (Кельменецький, Сокирянський, Хотинський райони).

На даний час відомо, що виникнення 43% ракових захворювань можна було б попередити, дотримуючись елементарних норм здорової профілактики: ЗАПОБІГАННЯ ДОСТУПУ ДО КУРІННЯ ДІТЕЙ, БОРОТЬБА З КУРІННЯМ ЯК ТАКИМ, ФІЗИЧНА АКТИВНІСТЬ, ЗДРОВА ЇЖА, ВАКЦИНАЦІЯ РОТИ ВІРУСІВ, ЯКІ ПРОВОКУЮТЬ РАК, УТРИМАННЯ ВІД ТРИВАЛОГО ПЕРЕБУВАННЯ НА СОНЦІ, СВОЄЧАСНА ДІАГНОСТИКА.


Вищесказане свідчить про надзвичайно гостру проблему, що обумовлює здійснення заходів боротьби з онкозахворюваннями.
За цих умов, ДОЗ, спільно з обласними лікувальними закладами розробили РЕГІОНАЛЬНУ ПРОГРАМУ БОРОТЬБИ З ОНКОЛОГІЧНИМИ ЗАХВОРЮВАННЯМИ на період з 2017 по 2019 роки, яку затвердила обласна рада. Серед головних заходів Програми – закупівля дороговартісних хіміопрепаратів та профілактичні заходи, зокрема вакцинація проти вірусу папіломи людини у дівчат, які виховуються в інтернатах, що дозволить попередити розвиток раку шийки матки. АЛЕ, ТУТ ПАРАДОКС. Згідно, наказу МОЗ про вакцинацію, дане щеплення віднесене до рекомендованих, а не обов’язкових, відповідно, кошти на нього обласна рада так і не виділила. Постає питання – чому тоді це включати в Програму? Для «галочки»???
На реалізацію заходів передбачено бюджет 30 мільйонів гривень на три роки. Однак, і тут є ньюанс. Сесії обласної ради щороку коригували дану суму, і на 2017 та 2018 роки було затверджено, з уточненнями, лише 2 мільйони 750 тисяч та 4 мільйони 118 тисяч відповідно, що є значним дефіцитом. Втім, навіть такі кошти дозволяють робити потрібні речі.
Зокрема, оптимальним варіантом розв’язання проблеми онкології є відновлення онкологічних профілактичних оглядів населення та диспансерного спостереження за хворими з передпухлинною патологією в закладах первинної медико-санітарної допомоги та впроваждення системного підходу організації діагностики, лікування та реабілітації хворих на рак, доведення рівня діагностики до європейських стандартів.


Одразу зазначу, що багато пунктів Програми не реалізовано через обмеженість фінансування (тут питання до обласної ради), але є і чимало неприпустимих грубих порушень.


1. Невизначеність у паспортах бюджетної програми на 2017-2018 роки всіх показників, що характеризують виконання Регіональної програми не відображає результати виконання вказаної програми. Якщо говорити простими словами – ДЕПАРТАМЕНТ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ПРИ СКЛАДЕННІ ЦИХ ПАСПОРТІВ ТА ЗВІТІВ ЗДІЙСНИВ ФОРМАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ЇХ РОЗРОБКИ ТА ЗАТВЕРДЖЕННЯ. Відповідно, всі документи так і не надали вичерпної відповіді щодо реального стану справ у галузі онкології області та не дають можливості здійснити повноцінний аналіз ефективності використання коштів на їх виконання.
2. Низький рівень охоплення населення профілактичними оглядами та якісне проведення ранньої діагностики закладами первинної та вторинної допомоги не сприяє зниженню захворюваності на рак. ЯКЩО БУТИ ПРОСТІШИМ – ЩОРІЧНО КІЛЬКІСТЬ ТАКИХ ОГЛЯДІВ ЗМЕНШУЄТЬСЯ.
3. Недостатня кількість занять щодо діагностики. Зазначу, що на базі онкодиспансеру проводяться семінарські заняття по ранньому виявленню раку з лікарями районних лікарень та медсестрами ФАПів. ТА ЗА 2018 РІК ТАКІ ЗАНЯТТЯ ВІДВІДАЛИ АЖ…53 медики.
4. Недостатня дієвість заходів з контролю за забрудненням навколишнього середовища не сприяє зниженню захворюваності населення на онкологію. Тут поясню. Програма передбачає проведення заходів щодо мінімізації шкідливого впливу канцерогенів в Кельменецькому, Сокирянському, Хотинському районів, тощо. Виконавцями даного заходу визначено управління Держпродспоживслужби області та управління Держпраці. Але…шок…дані структури навіть не були проінформовані про реалізацію даної програми. До того ж жодна інформація в дані управління не надходила.


ХОЧУ ТУТ НАГОЛОСИТИ ОКРЕМО. РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА ПЕРЕДБАЧАЄ ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗА РІВНЕМ ЗАБРУДНЕННЯ ЕКОЛОГІЇ В КЕЛЬМЕНЕЦЬКОМУ, СОКИРЯНСЬКОМУ, ХОТИНСЬКОМУ, НОВОСЕЛИЦЬКОМУ РАЙОНАХ. ОДНАК, ВИКОНАВЦЯМ ЦЬОГО ЗАВДАННЯ – ГУ ДЕРЖПРОДСПОЖИВСЛУЖБИ НЕ БУЛО ДОВЕДЕНО ДАНУ РЕГІОНАЛЬНУ ПРОГРАМУ. Нонсенс?????


5. Найважливішою проблемою є фактичний стан фінансування, який не сприяє наданню якісної медичної допомоги хворим. ТУТ РЯД ПИТАНЬ ДО ОБЛРАДИ, ДО ПОСТІЙНОЇ КОМІСІЇ ТА ДО ДОЗ – чому так??????
Хочу підкреслити, що контроль за виконанням Програми покладено на ДОЗ та постійну комісію облради (з питань медицини).
6. Недостатня система контролю за виконанням Регіональної програми. В мене питання до депутатів обласної ради, які входять в профільну комісію, до спеціалістів ДОЗ – чому все зроблено «для галочки»?

На даний час відомо, що виникнення 43% ракових захворювань можна було б попередити, дотримуючись елементарних норм здорової профілактики: ЗАПОБІГАННЯ ДОСТУПУ ДО КУРІННЯ ДІТЕЙ, БОРОТЬБА З КУРІННЯМ ЯК ТАКИМ, ФІЗИЧНА АКТИВНІСТЬ, ЗДРОВА ЇЖА, ВАКЦИНАЦІЯ РОТИ ВІРУСІВ, ЯКІ ПРОВОКУЮТЬ РАК, УТРИМАННЯ ВІД ТРИВАЛОГО ПЕРЕБУВАННЯ НА СОНЦІ, СВОЄЧАСНА ДІАГНОСТИКА.


Вищесказане свідчить про надзвичайно гостру проблему, що обумовлює здійснення заходів боротьби з онкозахворюваннями.
За цих умов, ДОЗ, спільно з обласними лікувальними закладами розробили РЕГІОНАЛЬНУ ПРОГРАМУ БОРОТЬБИ З ОНКОЛОГІЧНИМИ ЗАХВОРЮВАННЯМИ на період з 2017 по 2019 роки, яку затвердила обласна рада. Серед головних заходів Програми – закупівля дороговартісних хіміопрепаратів та профілактичні заходи, зокрема вакцинація проти вірусу папіломи людини у дівчат, які виховуються в інтернатах, що дозволить попередити розвиток раку шийки матки. АЛЕ, ТУТ ПАРАДОКС. Згідно, наказу МОЗ про вакцинацію, дане щеплення віднесене до рекомендованих, а не обов’язкових, відповідно, кошти на нього обласна рада так і не виділила. Постає питання – чому тоді це включати в Програму? Для «галочки»???
На реалізацію заходів передбачено бюджет 30 мільйонів гривень на три роки. Однак, і тут є ньюанс. Сесії обласної ради щороку коригували дану суму, і на 2017 та 2018 роки було затверджено, з уточненнями, лише 2 мільйони 750 тисяч та 4 мільйони 118 тисяч відповідно, що є значним дефіцитом. Втім, навіть такі кошти дозволяють робити потрібні речі.
Зокрема, оптимальним варіантом розв’язання проблеми онкології є відновлення онкологічних профілактичних оглядів населення та диспансерного спостереження за хворими з передпухлинною патологією в закладах первинної медико-санітарної допомоги та впроваждення системного підходу організації діагностики, лікування та реабілітації хворих на рак, доведення рівня діагностики до європейських стандартів.


Одразу зазначу, що багато пунктів Програми не реалізовано через обмеженість фінансування (тут питання до обласної ради), але є і чимало неприпустимих грубих порушень.


1. Невизначеність у паспортах бюджетної програми на 2017-2018 роки всіх показників, що характеризують виконання Регіональної програми не відображає результати виконання вказаної програми. Якщо говорити простими словами – ДЕПАРТАМЕНТ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ПРИ СКЛАДЕННІ ЦИХ ПАСПОРТІВ ТА ЗВІТІВ ЗДІЙСНИВ ФОРМАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ЇХ РОЗРОБКИ ТА ЗАТВЕРДЖЕННЯ. Відповідно, всі документи так і не надали вичерпної відповіді щодо реального стану справ у галузі онкології області та не дають можливості здійснити повноцінний аналіз ефективності використання коштів на їх виконання.
2. Низький рівень охоплення населення профілактичними оглядами та якісне проведення ранньої діагностики закладами первинної та вторинної допомоги не сприяє зниженню захворюваності на рак. ЯКЩО БУТИ ПРОСТІШИМ – ЩОРІЧНО КІЛЬКІСТЬ ТАКИХ ОГЛЯДІВ ЗМЕНШУЄТЬСЯ.
3. Недостатня кількість занять щодо діагностики. Зазначу, що на базі онкодиспансеру проводяться семінарські заняття по ранньому виявленню раку з лікарями районних лікарень та медсестрами ФАПів. ТА ЗА 2018 РІК ТАКІ ЗАНЯТТЯ ВІДВІДАЛИ АЖ…53 медики.
4. Недостатня дієвість заходів з контролю за забрудненням навколишнього середовища не сприяє зниженню захворюваності населення на онкологію. Тут поясню. Програма передбачає проведення заходів щодо мінімізації шкідливого впливу канцерогенів в Кельменецькому, Сокирянському, Хотинському районів, тощо. Виконавцями даного заходу визначено управління Держпродспоживслужби області та управління Держпраці. Але…шок…дані структури навіть не були проінформовані про реалізацію даної програми. До того ж жодна інформація в дані управління не надходила.


ХОЧУ ТУТ НАГОЛОСИТИ ОКРЕМО. РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА ПЕРЕДБАЧАЄ ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗА РІВНЕМ ЗАБРУДНЕННЯ ЕКОЛОГІЇ В КЕЛЬМЕНЕЦЬКОМУ, СОКИРЯНСЬКОМУ, ХОТИНСЬКОМУ, НОВОСЕЛИЦЬКОМУ РАЙОНАХ. ОДНАК, ВИКОНАВЦЯМ ЦЬОГО ЗАВДАННЯ – ГУ ДЕРЖПРОДСПОЖИВСЛУЖБИ НЕ БУЛО ДОВЕДЕНО ДАНУ РЕГІОНАЛЬНУ ПРОГРАМУ. Нонсенс?????


5. Найважливішою проблемою є фактичний стан фінансування, який не сприяє наданню якісної медичної допомоги хворим. ТУТ РЯД ПИТАНЬ ДО ОБЛРАДИ, ДО ПОСТІЙНОЇ КОМІСІЇ ТА ДО ДОЗ – чому так??????
Хочу підкреслити, що контроль за виконанням Програми покладено на ДОЗ та постійну комісію облради (з питань медицини).
6. Недостатня система контролю за виконанням Регіональної програми. В мене питання до депутатів обласної ради, які входять в профільну комісію, до спеціалістів ДОЗ – чому все зроблено «для галочки»?

Незабаром розгляд нового бюджету. Хочеться, щоб всі недоліки були реально усунуті, а нова Програма, якщо така буде – була ухвалена та реалізовувалася не формально, а з користю та реальними показниками.

За матеріалами АУДИТОРСЬКОГО ЗВІТУ управління Західного офісу ДержАудитСлужби в Чернівецькій області від 26 червня 2019 року.

Олександр КОРКОІЛ, координатор онкологічного проєкту “Рак – крупним планом”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *